Karelia-amk:n ja Riverian toteuttamassa hankkeessa kehitettiin opiskelijoiden harjoitteluihin liittyvää toimintaa yritysten kanssa tehtävässä yhteistyössä. Kehittäminen lähti liikkeelle Ilomantsista (pilottialue) syksyllä 2021, seuraavina vuosina toimintaa laajennettiin muualle maakuntaan.
Yrittäjä!
Oletko kiinnostunut tarjoamaan yrityksessäsi harjoittelupaikan Karelian tai Riverian opiskelijalle? Tee harjoittelupaikka ilmiotus joko Karelian käyttämään Tuudo ‑palveluun tai RiveriaRekryyn.
Lomakkeella kartoitettiin yritysten harjoittelijatarpeita ja sen pohjalta laaditiin harjoittelupaikkakuvaus.
Käytimme kerättyjä tietoja ainoastaan hankkeen toimenpiteiden toteuttamiseen.
Hankkeen aikana kehitetyt toimintamallit
TOIMINTAMALLI 1: Ilomantsin malli eli opiskelijaharjoitteluiden mahdollistaminen maakunnan reuna-alueilla.
Käytännön kehittämistyönä on syntynyt ns. Ilomantsin malli, jossa yhdistyy oppilaitosten, työantajien ja kunnan sekä säätiörahoituksen turvin toimintatapa mahdollistamaan opiskelijaharjoittelut maakunnan reuna-alueilla. Onnistuneissa harjoittelujaksoissa maakunnan yrityksissä toteutuvat työnantajamielikuvan, perehdyttämisen ja taloudellisen tuen merkitys.
Käytännön kehittämistyössä on yhdistynyt oppilaitosten, työnantajien ja kunnan voimat. Tämä malli mahdollistaa opiskelijaharjoittelut maakunnan reuna-alueilla Pohjois-Karjalassa. Tavoitteena on ollut lisätä alueiden vetovoimaa ja houkutella opiskelijoita harvaan asutuille alueille. Mallissa hyödynnetään myös säätiörahoitusta. Tällöin opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus suorittaa harjoittelujaksoja yrityksissä ja kuntien palveluissa. Tämä toimintatapa edistää osaamista ja varmistaa alueen työvoiman saannin. Tarjolla on konkreettinen askel kohti osaavan työvoiman varmistamista maakunnan reuna-alueilla. Yhteistyö on avainasemassa, jotta voimme turvata elinvoimaisuuden.
TOIMINTAMALLI 2: Yhteisharjoittelu
On kirjoitettu Karelia-amk:n Pulssi-verkkojulkaisuartikkeli:
TOIMINTAMALLI 3: Työpaikkaohjaajakoulutukset — tavoitteena ohjausosaamisen vahvistaminen
Työelämässä tapahtuva oppiminen on olennainen osa ammattikorkeakoulun ja ammatillisen oppilaitoksen opintoja. Työpaikalla tulee olla riittävästi alan tuotanto- ja palvelutoimintaa, tarpeelliset työvälineet ja ammattitaidoltaan, koulutukseltaan ja työkokemukseltaan pätevä henkilöstö. Ammatillisen osaamisen ja yleisten työelämävalmiuksien kehittymisen lisäksi, harjoittelu- ja työssäoppimisjaksoilla opiskelija luo kontakteja työelämään jo opiskeluaikana. Hyvällä ohjauksella voidaan varmistaa, että harjoittelija saa parhaan mahdollisen oppimiskokemuksen.
Työelämässä tapahtuvassa oppimisessa opiskelijan työpaikka ja ‑tehtäväkohtaisesta perehdyttämisestä vastaa harjoittelupaikka itsenäisesti. Opiskelijalle nimetään vastuullinen työpaikkaohjaaja. Karelia ammattikorkeakoulun ja Riveria ammattiopiston yhteistyössä toteuttamat työpaikkaohjaajakoulutukset on suunnattu kaikille maakunnan yrityksille, jotka haluavat kehittää tai päivittää harjoittelujen ohjaamiseen liittyvää osaamistaan. Koulutuksesta saa hyvät valmiudet toimia työpaikkaohjaajana. Koulutukseen voi osallistua yrittäjä ja/tai yksi tai useampi henkilöstön jäsen. Koulutuksen sisältöjä ovat, työssäoppiminen osana opiskelua eri koulutusasteilla, perehdytyksen kehittäminen ja perehdytyskäytännöt, työpaikalla-tapahtuvan oppimisen suunnittelu ja ohjaus, erilaiset oppijat, näytöt ja osaamisen arviointi, erilaisten menetelmien ja materiaalien hyödyntäminen sekä yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ohjauksessa.
Työpaikkaohjaajakoulutuksiin osallistuvissa yrityksissä työharjoittelijat koetaan tärkeiksi ja heihin halutaan panostaa. Harjoitteluun tulevien opiskelijoiden valmiudet vaihtelevat esim. opintojen vaiheen ja henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaisesti. Osa opiskelijoista tarvitsee enemmän tukea ja ohjausta varsinkin työssäoppimisjakson alkuvaiheessa. Riittävä resurssointi ja perehtyminen työpaikkaohjaajan tehtäviin hyödyttävät niin opiskelijoita kuin yrityksiä: ”Ohjauksen tavoitteena on tukea ohjattavien omaehtoista toimintaa ja auttaa heitä tekemään tietoisia ja perusteltuja ratkaisuja”
Yrityksillä ja alueellisilla yrittäjäjärjestöillä on mahdollisuus vaikuttaa työpaikkaohjauskoulutusten ajankohtaan ja koulutusten sisältöihin. Tarvitaan aktiivista yhteistyötä ja aloitteellisuutta oppilaitosten ja yritysten kesken. Onnistumiset harjoittelijoiden ohjauksessa vaikuttavat suoraan harjoittelijoiden oppimiskokemukseen, heidän tulevaan työuraansa ja yritysten työvoiman saantiin. Hyvin järjestetty ohjaus voi tuoda yritykselle myös pitkäaikaista hyötyä, kun harjoittelijat tuovat mukanaan uutta osaamista ja näkökulmia organisaatioon.
TOIMINTAMALLI 4: Yritykset kampuksille kynnyksettömästi
Toteutuu Karelia-amk:n internet-sivujen kautta.
Hankkeen aikana tehty somekoulutusmateriaali yrityksille.
Ohjeen sisältö on luotu opiskelijan näkökulmasta kuinka työnantaja voi tavoittaa somen kautta kyseistä kohderyhmää. Ohje on tehty yhteistyönä opiskelijaharjoittelijoiden kanssa 4/2023.
Julkaisut
Hankkeen aikana kirjoitetut blogit löytyvät Blogit -osiossa. Alla listatut artikkelit ovat nettisivujen ulkopuolisia julkaisuja.
Karelia Issuu Julkaisu 1/2021 s. 34–37: Yhteistyöllä osaajia harvaan asutulle alueelle.
4.12.2023: Tuloksia, kohtaamisia, ideoita ja onnistumisia
1.12.23: Yhteisharjoittelu uutena harjoittelumuotona.
29.11.23: Innocamp23 innovaatiohaaste Nurmeksessa
29.11.2023: Osaajia harvaan asutulle alueelle ‑kehittämistyö vahvistaa Pohjois-Karjalan työelämää
14.11.2023: Opiskelijaharjoittelut ja oppilaitosyhteistyö Keski-Karjalassa
12.6.2023: Koulunpenkiltä projektityöntekijäksi
11.4.2023: Talotekniikan opiskelijat tutustuivat harjoittelu- ja työmahdollisuuksiin Kiteellä
18.10.2022: Tuudon kautta harjoitteluun historialliseen kartanoravintolaan Kiteen Koivikolle
27.1.2022: Syrjäseutujen työvoimapulaan haetaan ratkaisuja yritysten ja oppilaitosten yhteistyöllä
27.1.2022: Ratkaisuja yritysten rekrytointihaasteisiin
10.10.2023: Osaajia harvaan asutulle alueelle ‑hankkeen InnoCamp23-tapahtuma järjestettiin Nurmeksessa 5.–6.10.2023.
26.4.2023: RIVERIAN TEKSTIILI- JA MUOTIALAN OPISKELIJAT VIERAILIVAT KITEEN TEKSTIILITEHTAALLA
Videot
The Pohjois-Karjala Project
Osaajia harvaan asutulle alueella- hankkeen päätöstilaisuus 5.12.2023
Katso Riverian ja Karelian opiskelijoiden kokemuksia harjoitteluista.
Opettajat kommenttivideo: Riverian tekstiili- ja muotiala, lehtorit Marja Ilonen ja Päivi Miettinen
Miten työnantaja voi tukea työssä käyntiä kauempana? Kokemuksia Kolilta.
Harjoittelijoiden kokemuksia
Innocamp23 esitykset
PIKES
Haaste:
Mitä ja miten viestiä nuorille Nurmeksen työllisyys- ja yrittäjyysmahdollisuuksista ja yritysneuvontapalveluista? Ja millä tavalla yritysneuvontapalveluja tulisi tuottaa nuorille?
- Mitä? = esim. millaiset sisällöt ja näkökulmat kiinnostavat (nuorten yrittäjien tarinat, millaisia työpaikkoja on tarjolla? millaisia ovat työantajayritykset ja tarinat? yritysneuvontapalvelut – ymmärretäänkö mitä se tarkoittaa? Mitä niistä tulisi kertoa, että olisi kiinnostavaa nuorille)
- Miten? = esim. missä kanavissa? Vierailut oppilaitoksissa, eri somekanavat – mitkä? Videot vai millaista viestintää? jalkautuminen tapahtumiin tms.? Tai miten tuottaa yritysneuvontapalveluja? = henkilökohtainen tapaaminen meidän toimistollamme vai jotain muuta tulevaisuudessa?
Ylä-Karjalan lehti
Haaste:
Miten nuorista aikuisista (alle 35-vuotiaat) saadaan uusia tilaajia paikallislehdelle?
Valtimo Components
Haaste:
Valtimo Components kamppailee ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuuden kanssa.
Yhtiö on löytänyt useita osaavia ulkomaalaisia työntekijöitä. Ongelmana on ulkomaalaisten henkilöiden pysyvyys. Työ on hyvä. Työyhteisö on hyvä. Sosiaalinen ympäristö ja kotoutuminen ontuvat.
- Kuinka sinä järjestäisit kotouttamisen prosessin niin, että pitovoimatekijät olisivat riittävät paikkakunnalle pitkäaikaisesti jäämiseen?
Hyvärilä
Haaste:
Hyvärilällä on listattu luontaisesti hiilineutraaleita ohjelmapalveluita. Tulevaisuudessa mahdollisuus kompensoida.
Tehtävä: Hiilineutraalien matkapakettien tuotteistaminen
- Millainen ostajapersoona etsii hiilineutraaleja matkoja?
- Millaiset palvelut sopisivat tälle kohderyhmälle?
- Miten kohderyhmät tavoitetaan ja millaisin viestein?
PKO/Bomba
Haaste:
Ryhmän tehtävä on suunnitella / ideoida rekrytointia varten materiaalia.
- Miten houkuttelemme nuoria hakemaan avoimiin työpaikoihin?
- Millä kanavilla työpaikka ilmoituksia pitäisi tuoda esille ja miten jotta nuoret kiinnostuisivat työpaikoista?
- Mitä rekrytoinnissa pitäisi kertoa työnkuvan lisäksi, jotta lisättäisiin kiinnostusta aiheeseen?